Självkörande bilar

Självkörande bilar var något som fram tills inte allt för längesedan avfärdades som ren science fiction, men idag går det knappt en dag utan att det skrivs om detta ämne i media. 2010-talet blev det årtionde då det verkligen lossnade för utvecklingen av självkörande bilar. Det blev bland annat lagligt att framföra autonoma fordon i flera amerikanska delstater och Googles projekt för självkörande bilar knoppade av i det fristående företaget Waymo.

Sverige skrev historia

Även här i Sverige har vi fått vår beskärda del av självkörande bilar. Volvo håller i samarbete med bland annat Uber på att utveckla självkörande bilar och förra året började den Göteborgsbaserade startupen Einride med hyttlösa och självkörande lastbilar för att transportera gods på logistikföretaget Schenkers lager i Jönköping. Även om det bara rör sig om en internlogistisk sträcka på 300 meter mellan två lagerlokaler var färden historisk då 100 av dessa meter sker på allmän väg, vilket var första gången i världen för en självkörande lastbil.

Minskat behov av att äga sin bil

Med självkörande bilar som en del av vardagen kommer vanligt folk förmodligen inte att behöva äga en egen bil i samma utsträckning. Redan idag finns privatleasing av bilar och i framtiden kommer man sannolikt kunna beställa en självkörande taxibil via en app i mobilen som sedan kör till önskad destination. Eftersom ingen förare behövs kan bilen rulla dygnet runt och när den inte har några kunder kan den åka till närmaste laddstation och ladda sig på egen hand.

Det här är förstås goda nyheter för dem som inte har något körkort eller som av medicinska eller andra orsaker inte kan köra bil på egen hand. Rattfylleri kommer att bli ett minne blott och man kommer slippa leta efter en parkeringsplats när man ska åka och handla, eftersom bilen själv kan leta upp en sådan, alternativt bara cirkulera omkring i staden tills dess att man har handlat klart. Det behöver ju faktiskt inte ens vara samma bil som hämtar upp en efteråt.

Tid att göra annat under resan

Det kommer även att bli ett radikalt minskat behov av parkeringsplatser inne i städerna när antalet bilar sjunker, ytor som istället kan frigöras till boenden, grönområden eller annat. Sättet vi transporterar oss på kommer också att förändras. När vi inte längre behöver hålla händerna på ratten och ögonen på vägen kan vi till exempel ta oss en tupplur, jobba, äta eller bara slösurfa på mobilen medan bilen tar oss mot vår destination.

Vissa företag har också visat upp visioner om självkörande minibussar som i själva verket fungerar som rullande butiker. Autonoma paket- och matleveranser är ett annat område, där självkörande bilar kör fram till ditt hus och där sedan en lite mindre rullande eller gående robot kan ta över den sista biten fram till dörren.

kheera